Blog

4 juli 2020

Online diensten uit de Arminiuskerk

Vanaf nu worden er weer wekelijks diensten gehouden in de Remonstrantse Arminiuskerk. De diensten worden op vrijdagavond opgenomen en zullen op zondag beschikbaar zijn op ons eigen YouTube-kanaal. De dienst van 5 juli wordt geleid door dr. Tjaard Barnard en dr. Koen Holtzapffel. Het orgel wordt bespeeld door Jos van der Kooy. De opname is.. Lees verder

23 juni 2020

Levensverhalen

Mijn leermeester aan het Remonstrants Seminarium en ook die van Koen en Christiane was prof. dr. Elze Jan Kuiper (1929-2006). In de theologie leerde hij ons de juiste vragen te stellen (de antwoorden waren niet zo belangrijk). Hij gaf ons een warm, pastoraal gevoel mee. Aan alles merkte je dat de mens hem interesseerde. De.. Lees verder

6 juni 2020

Remonstrantse verscheidenheid

Vorige week verscheen mijn laatste blog waarin ik een beredeneerde opsomming gaf van remonstrantse kerkdiensten die online te vinden waren. Er was een zo grote verscheidenheid, dat er voor iedereen wel wat te vinden was. Deze week ben ik ermee gestopt, vanuit de veronderstelling dat iedereen nu wel ongeveer kan weten waar Abraham de mosterd.. Lees verder

6 juni 2020

Racisme en de contacthypothese

Dagelijks zien we beelden van demonstraties tegen vooroordeel en racisme. Ook in Rotterdam, al gooit de anderhalvemetersamenleving soms roet in het eten.  Maar ook dan is het statement gemaakt, vaak door jonge mensen. In het dikke boek van Rutger Bregman, De meeste mensen deugen, komen vooroordeel en racisme ook ter sprake. Tegen de achtergrond van.. Lees verder

28 mei 2020

Bellen voor een wonder

Ik was er al een paar keer langs gefietst: de abri in Rotterdam-Noord met als postertekst: Bel voor een wonder, inclusief telefoonnummer. Als voorganger moet je nieuwsgierig zijn, zeker als het om wonderen gaat. Het wonder is en blijft het lievelingetje van het geloof (vrij naar Goethe). De poster blijkt onderdeel te zijn van de.. Lees verder

20 mei 2020

Hemelvaart

Hemelvaart is een gek verhaal dat overgebleven is toen de Evangelisten het paasverhaal te letterlijk gingen nemen. In de vroegste kerk ging het verhaal van Pasen om het feit dat mensen verschijningen meemaakten van Jezus. Hij was gekruisigd en begraven, maar toch leefde hij voor zijn leerlingen. Het leek soms alsof hij in hun midden.. Lees verder