2 november 2019

The Children Act, een film vol morele dilemma’s

Enige tijd geleden stelde Koen Holtzapffel mij voor om The Children Act (De Kinderwet), gebaseerd op het gelijknamige boek van Ian McEwan,  in ons Filmcafé te vertonen. McEwan heeft deze roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat hij hoorde van een vriend, die rechter is. Hij werd getriggerd door wat hij noemde ‘de macht van een geloof’. De poëzie van Yeats speelt een belangrijke rol in dit boek. De Volkskrant kopte toen het boek uitkwam:

Superieur geschreven roman over hoe een rechter tot een uitspraak komt

Omdat recht(vaardigheid) uiteraard een belangrijk thema is in de film, leek het ons interessant om een deskundige uit te nodigen die ons wat meer kan vertellen over de geschiedenis van het recht in het algemeen, de verwevenheid van recht(vaardigheid) met wijsheid, voorzichtigheid, gematigdheid en dergelijke en het verschil tussen het Engels en het Nederlands kinderrecht. We zijn dan ook blij dat we mr. drs. Hans van Hemert, jurist in het Maasstadziekenhuis, vriend van de Remonstranten en als klein jongetje al geïnspireerd door koning Salomo (!),  bereid hebben gevonden om de film in te leiden.

 

Het verhaal van de film:  Fiona Maye  is een gerespecteerd rechter van het Hooggerechtshof waar ze bekend staat om haar professionele en weloverwogen uitspraken binnen het complexe familierecht.

“Ik heb het altijd druk, de wet kan je leven beheersen” (rechter Fiona Maye)

Terwijl haar huwelijk met Jack lijkt te bezwijken onder haar toewijding voor het vak, stort Fiona zich op een ingewikkelde zaak: De 17-jarige Adam heeft leukemie en zal zonder een bloedtransfusie niet lang meer leven. Vanwege zijn geloof als Jehovah’s getuige weigert Adam de noodzakelijke medische hulp te accepteren. Fiona moet besluiten of hij te jong is om zelf over leven en dood te beslissen of dat het recht op vrije wil toch zwaarder weegt. Haar uitspraak heeft hoe dan ook grote gevolgen voor hen beiden. In de film gaat het niet alleen over de dilemma’s in het professionele leven van Maye, maar ook in haar privé-leven. Tenslotte speelt het lied Down by the Sally Gardens nog een belangrijke rol in de film.

De NRC schreef over de film:

McEwans script voor ‘The Children Act’ is beter dan het boek

Praat op 5 november mee in ons Filmcafé!

(geschreven door Amber de Rooij)

Gerelateerd