Zin in Film; de speelfilm als inspiratiebron ‘Wat vraagt het leven,God van mij?’

Begeleiding: Amber de Rooij (psycholoog) en Jethro Zevenbergen (theologische achtergrond)
Bijdrage: vrijwillige bijdrage van €10 voor het behoud van de filmmiddagen en de afdracht voor de filmrechten
Het positieve psychologieschema
Filosofen, theologen, opvoeders, ethici, psychologen en geleerden zijn van oudsher geïnteresseerd geweest in deugden en ethiek in relatie tot het “goede leven”. Rond de eeuwwisseling is binnen het vakgebied van de psychologie, de relatief nieuwe stroming van de positieve psychologie ontstaan met als doel te focussen op hoe mensen op hun best (kunnen) zijn. Dit als aanvulling op de reguliere psychologie die meer gericht is op wat er “mis” is met mensen. In dit kader hebben de psychologen Peterson en Seligman (2004) een uitgebreid systeem van deugden en kwaliteiten bijeengebracht. Om te beginnen hebben ze zes thema’s of deugden beschreven die in meer dan 200 catalogi bijna overal ter wereld teruggevonden kunnen worden en die bij elkaar een periode van meer dan 3000 jaar bestrijken. Voorbeelden hiervan zijn de Atheense filosofie, Confucianisme, Taoïsme, Boeddhisme, Hindoeïsme, het Christendom, Judaïsme en de Islam. Deze parallelle deugden of thema’s zijn: wijsheid, moed, menselijkheid, gerechtigheid, gematigdheid en transcendentie. De zes deugden zijn vervolgens op basis van uitgebreid onderzoek onderverdeeld in 24 menselijke kernkwaliteiten, die ook weer door verschillende culturen hogelijk gewaardeerd worden. Het nastreven van deze kwaliteiten wordt niet alleen gewaardeerd als gunstig voor de betrokkene zelf , maar ook voor diens omgeving. Deze positieve psychologische karakteristieken, welke in het schema hieronder zijn beschreven, worden beschouwd als de bouwstenen van menselijke goedheid en menselijk floreren. In de betere speelfilms, die we kunnen zien als de mythen van onze tijd, zijn deze psychologische kwaliteiten (veelvuldig) terug te vinden.
